Дидактичні матеріали

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ І ЦІКАВІ ТВОРЧІ ВПРАВИ
ІГРИ, ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ І НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Порахуй!
Дидактична мета: вправляти у визначенні кількості слів у реченні.
Зміст
Вихователь вимовляє речення, а гравці на слух визначають кількість слів у
ньому.
Варіанти гри
1. Учні сигнальною карткою з цифрами показують кількість слів у реченні.
2. Діти відповідають відповідною кількістю рухів (присіданнями, підстрибуваннями,
ударами м'яча об підлогу тощо).
3. Першокласники сидять за партами і викладають відповідно до кількості слів у
реченні дрібні іграшки, лічильний матеріал.
4. Учні об'єднуються у групи, змагаються між собою. Вихователь фіксує на дошці
штрафні бали (помилки). Виграє та команда, яка набрала меншу кількість штрафних
балів.
Хто попереду?
Дидактична мета: вправляти у складанні простих речень зі словами, уживаючи
які, діти відчувають труднощі та припускаються помилок; удосконалювати дикцію
та орфоепічні навички.
Зміст
Вихователь вимовляє слово, а учні (дві команди) складають із ним речення.
Виграє команда, яка склала більше речень за певний проміжок часу.
Чий «вінок» довший
Дидактична мета: розвивати мовленнєвий слух; закріплювати вміння
визначати останнє слово в реченні; вправляти дітей у складанні речень.
Зміст
Гравці об'єднуються у дві команди. Ведучий (вихователь) промовляє речення.
З останнім словом цього речення потрібно придумати нове, у якому діти знаходять
останнє слово і складають із ним речення і т. ін. Наприклад, речення: «Сергійко
читає книжку». Орієнтовна відповідь учнів: «Книжка лежить на столі». — «Мій сіл
чистий». — «Чисті руки — запорука здоров'я». — «Бажаю тобі міцного здоров'я».
Складаючи речення, гравці утворюють «вінок» (стають поряд, узявшись за
руки; той хто придумав перше речення, стає першим, поряд із вихователем).
Правила
«Плетуть» вінок протягом 2-3 хв. Учасники іншої команди уважно слухають,
фіксують помилки підніманням руки.
Перша команда припиняє «плести» вінок, якщо хтось із гравців припустився
помилки. Ролі міняються: перша команда слухає і контролює дії другої. Виграє
команда, чий вінок є довшим.


Літера заблукала
Дидактична мета: закріплювати навички читання; розвивати логічне мислення.
Зміст
Діти читають написані на дошці слова, вставляючи одну або декілька літер,
що «заблукали». Наприклад: ма..., до..., ко... і т, ін.
Методична вказівка Відповідей може бути багато.
Варіант гри
Щоб розвинути вміння учнів пояснювати лексичне значення слів, діти
коментують: коза — свійська тварина, кома - граматичний знак і т. ін.
Сплетемо вінок із слів
Дидактична мета: розвивати фонетичне сприйняття; активізувати словник
дітей.
Зміст
Вихователь вимовляє слово, а учні визначають останній звук у ньому,
згадують нове слово, що починається на цей звук. У нового слова визначають
останній звук і знову пригадують слово, що починається з цього звука і т. ін.
(наприклад: мир — рука — автобус — собака — ананас — слива тощо).
Завдання виконують за рядками або в групах. Виграє та команда, у якої
«вінок» виявиться довшим за певний проміжок часу.


Передай телеграфом
Дидактична мета: вправляти у вимовлянні слів по складах.
Зміст
Вихователь вимовляє слово, а «телеграфісти» відображають його по складах,
супроводжуючи вимову складу легким постукуванням кінчика ручки по парті. Хто
припустився помилки, здає фант, наприкінці гри фант відіграють: придумують дво-,
три- складові слова, вимовляють їх по складах.
Методична вказівка
Доцільно пропонувати слова, що належать до різних частин мови.
В окремих складних випадках вихователь показує правильний поділ на
склади.
Роль «телеграфіста» повинен виконувати кожен учень.
Вимовляти слова, показувати малюнки, тобто бути ведучим, може учень.
Кмітливий заєць
Дидактична мета: закріплювати уявлення про складову структуру слова;
вправляти у складоподілі.
Зміст
Одного із учнів призначають «зайцем». Він залишає приміщення, а в цей час
вихователь із дітьми домовляються, які слова вони запропонують йому продовжити
— договорити останній склад. Виграє той, хто виконав усе правильно.
Методична вказівка
Спочатку вихователь промовляє частину слова, а «кмітливим зайцем» є більш
підготовлений учень. Згодом слова для відгадування пропонують діти.

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Чимало років минуло   від тих часів, як українські землі були козацькими. Проте й досі ми зберігаємо в пам’яті те, що ми – козацького роду...